Te nemen acties bij een incident
-
Beperk de schade voor de patiënt en onderneem verbeteracties.
-
Verzamel gegevens om de feiten goed te kunnen vaststellen, stel zo nodig nader onderzoek in. Zorg dat uw patiëntendossier compleet is: noteer medische feiten en medische gevolgen van het incident.
-
Ga persoonlijk contact met de patiënt niet uit de weg. Lees vooraf onze kennismodules en bereid u grondig voor.
-
Informeer uw patiënt over de medische feiten en de medische gevolgen indien deze daarom verzoekt.
-
Informeer AMMA: liefst per e-mail [email protected] of eventueel per telefoon: 02/ 209 02 07.
Algemene communicatietips bij een incident of klacht
- Toon empathie, luister en geef aandacht. Neem een open houding aan, zorg dat uw handen zichtbaar zijn. Maak gerust notities, maar houd oogcontact, vooral op emotionele momenten. Herhaal moeilijke of emotionele boodschappen en controleer of deze goed zijn overgekomen.
- Laat u niet negatief uit over collega’s. Geef niemand de schuld. Blijf rustig. Ga niet in de verdediging. Ga het gesprek niet uit de weg. Loop nooit van de patiënt weg.
- Waar dit op zijn plaats is: bied excuses aan voor het ontstane ongenoegen of het ongemak. Zeg dat u het vervelend vindt dat deze situatie is ontstaan.
- Beperk u tot de medische feiten; ga nooit over tot eigen interpretatie. Spreek nooit in termen van fout, schuld, verwijtbaarheid, aansprakelijkheid en/of schadevergoeding. De beoordeling daarvan is strikt aan uw verzekeraar voorbehouden.
- Voorzie eventuele vervolgacties en zie toe op tijdige naleving van gemaakte afspraken. Laat merken dat u de patiënt serieus neemt en dat u de situatie zult evalueren.
Wat te doen bij een claim?
Contacteer ons op
Tel. 02/209 02 07
Fax 02/218 69 82
E-mail: [email protected]
Olga Apaligan, onze nieuwe manager in medisch risicobeheer.
Olga Apaligan is al meer dan zestien jaar juriste. Ze heeft bij het Federaal Agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten en bij het Fonds voor de medische ongevallen gewerkt.
Olga Apaligan maakt deel uit van het Amma-team als hoofd van het medisch risicobeheer teneinde een meer gespecialiseerd en efficiënt aanbod te versterken.
Vragen?
[email protected]
02/274.53.73.
10 dekkingen die een financiële schadevergoeding of het beschikbaar stellen van een gespecialiseerde advocaat of psycholoog inhouden.
Beschikbaar als aanvulling van de BA-beroepsverzekeringspolis.
Jaarlijkse premies vanaf 50€.
Lees onze artikelen

Onze brochure in PDF-formaat
Medisch risicobeheer:
Advies op maat van zorginstellingen en zorgverleners