Te nemen acties bij een incident
-
Beperk de schade aan de patiënt en neem indien nodig medische corrigerende maatregelen.
-
Verzamel de gegevens om een duidelijk beeld van de feiten te krijgen, en voer een aanvullend onderzoek uit indien nodig. Zorg ervoor dat het dossier van de patiënt volledig is: noteer de medische feiten en de medische gevolgen van het incident.
-
Vermijd persoonlijk contact met de patiënt. Lees vooraf onze brochures en bereid u grondig voor.
-
Informeer uw patiënt desgevraagd over de medische feiten en medische gevolgen.
-
Informeer AMMA: liefst per e-mail claims@amma.be of eventueel per telefoon: 02/ 209 02 07.
Algemene communicatietips bij een incident of klacht
- Toon empathie, luister en geef aandacht. Neem een open houding aan, zorg dat uw handen zichtbaar zijn. Maak gerust notities, maar houd oogcontact, vooral op emotionele momenten. Herhaal moeilijke of emotionele boodschappen en controleer of deze goed zijn overgekomen.
- Laat u niet negatief uit over collega’s. Geef niemand de schuld. Blijf rustig. Ga niet in de verdediging. Ga het gesprek niet uit de weg. Loop nooit van de patiënt weg.
- Waar dit op zijn plaats is: bied excuses aan voor het ontstane ongenoegen of het ongemak. Zeg dat u het vervelend vindt dat deze situatie is ontstaan.
- Beperk u tot de medische feiten; ga nooit over tot eigen interpretatie. Spreek nooit in termen van fout, schuld, verwijtbaarheid, aansprakelijkheid en/of schadevergoeding. De beoordeling daarvan is strikt aan uw verzekeraar voorbehouden.
- Voorzie eventuele vervolgacties en zie toe op tijdige naleving van gemaakte afspraken. Laat merken dat u de patiënt serieus neemt en dat u de situatie zult evalueren.
Wat te doen bij een claim?
Contacteer ons op
Tel. 02/209 02 07
Fax 02/218 69 82
E-mail: claims@AMMA.be
Olga Apaligan, onze manager in medisch risicobeheer.
Olga Apaligan is al meer dan zestien jaar juriste. Ze heeft bij het Federaal Agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten en bij het Fonds voor de medische ongevallen gewerkt.
Olga Apaligan is onze manager van het medisch risicobeheer teneinde een meer gespecialiseerd en efficiënter aanbod te versterken.
Vragen?
Lees onze artikelen
- De duiding van de wet Kwaliteit
- Welk risico loopt een verpleegkundige ingeval van een foutieve toediening van medicatie?
- Aansprakelijk voor een medisch ongeval ten gevolge van een slechte sterilisatie
- Wat te vertellen aan de patiënt in geval van een incident?
- De Geïnformeerde toestemming van minderjarigen
- Burgerlijke aansprakelijkheid van verplegend personeel
- Agressie: een epidemie?
- Het medisch beroepsgeheim: we frissen enkele "basisregels" op.
- Een incident, twee slachtoffers: dat incident vergeet ik nooit meer
- Geïnformeerde toestemming: ligt de bewijslast weldra bij de zorgverlener?
Onze brochure in PDF-formaat
Medisch risicobeheer:
Advies op maat van zorginstellingen en zorgverleners