Wat zijn de te volgen stappen bij aankoop van een nieuw of tweedehands voertuig?

We kennen allemaal de administratieve rompslomp als het gaat over de inschrijving van een voertuig.

Het probleem wordt nog erger wanneer de auto gekocht werd in het buitenland.

En wat te doen in geval van verlies van het inschrijvingsbewijs of bij diefstal van de nummerplaat?

Hier vindt u een eenvoudige gids die u op weg helpt.

 

Inschrijvingsbewijs

oth

Inschrijvingen verwerkt door AMMA via WebDiv - duurtijd 24 tot 48 uur

Wanneer zijn ze van toepassing?

  • een aanvraag tot inschrijving om een nieuwe plaat en certificaat van inschrijving te bekomen. 
  • een aanvraag tot inschrijving om enkel een nieuw certificaat van inschrijving te bekomen. 

In deze twee gevallen behandelt AMMA Verzekeringen de administratieve procedure. Het enige dat u hoeft te doen, is ons de nodige documenten per e-mail door te sturen naar info@amma.be

De aanvraag tot inschrijving moet naar behoren worden ingevuld en ondertekend en moet ten minste het volgende bevatten:

  • uw rijksregisternummer met uw naam en voornaam of uw ondernemingsnummer met de contactgegevens van uw bedrijf,
  • uw huidig kenteken, als het om een voertuigwisseling gaat.

Inschrijvingen die niet via WebDiv kunnen worden verwerkt - duurtijd 1 tot 2 weken

Als het voertuig geïmporteerd is:

AMMA Verzekeringen kan de administratieve procedures verzorgen. De documenten moeten per aangetekend schrijven aan ons worden verzonden. Deze procedure kan 1 tot 2 weken duren bij de DIV.

U kan ook persoonlijk naar de DIV Brussel gaan maar dit alleen op afspraak (tussen 8u30 en 11u50 en tussen 13u00 en 15u20). Als u voor deze oplossing kiest, moet u eerst een Amma-verzekeringssticker opvragen.

Het aanvraagformulier moet de volgende informatie bevatten:

  • een douanesticker (705),
  • een BTW-stempel,
  • een certificaat van de technische inspectie, tenzij de aanvrager reeds houder was in het buitenland,
  • het origineel volledig buitenlands kentekenbewijs,
  • een kopie van het gelijkvormigheidsattest .

In geval van verlies of diefstal van het kentekenbewijs:

De nodige documenten:

  •  Het originele certificaat van onvrijwillige buitenbezitstelling  van het kentekenbewijs afgegeven door de politie (een kopie moet in uw bezit gehouden worden).
  •  Een schrijven met daarin het onderwerp van uw aanvraag en uw rijksregisternummer of uw ondernemingsnummer met de contactgegevens van uw bedrijf. 

In geval van verlies of diefstal van de kentekenplaat:

De nodige documenten:

  • Het originele certificaat van onvrijwillige buitenbezitstelling van de kentekenplaat afgegeven door de politie.
  • Het originele certificaat van inschrijving (deel I en II) (een kopie moet in uw bezit gehouden worden).
  • Een schrijven met daarin het onderwerp van uw aanvraag en uw rijksregisternummer of uw ondernemingsnummer met de contactgegevens van uw bedrijf. 

Vragen over producten

02/209 02 21 Of laat u opbellen ›

Gratis offerte aanvragen

Vraag gratis en vrijblijvend prijsinformatie.

Vraag een offerte ›

Contract afsluiten

Kies voor een duidelijk aanbod op maat aan scherpe prijzen.

Word nu sociëtaris ›

Schadegeval melden of een vraag over een klacht

02/209 02 07

Inschrijven op onze nieuwsbrief